Mina 10 bästa goda råd när det inte är bra

Den här listan var med i artikeln på Aftonbladet Plus i september. Många vill ha kvick fix men tyvärr … Men när du läser kanske du inser att det handlar om ett mönster. Att ni gör samma dumma saker om och om igen. Handlingar som dessutom knuffar den andre allt längre bort från dig, trots att det enda du vill ha är trygghet och connection. Sorgligt.

Ni har fastnat i ett dåligt mönster, vi kallar det ibland att ´ni dansar`.

1.Inse att båda är lika delaktiga i det som sker. Alltså kan ni bara tillsammans utveckla er situation.

2.Peka inte finger, titta inåt istället. Vad är din del? Ta ansvar för det.

3.Vad är det du känner – egentligen? Exempel: ”Jag är arg för jag känner mig så förtvivlat ensam”.
Vad är det du behöver, egentligen? Exempel: ”Jag längtar efter mer närhet med dig”.

4.Skaffa kunskap och ta hjälp. Läs till exempel ”Håll om mig, sju samtal om kärlek” av Sue Johnson.  Eller ”Mentaliseringsboken” av Per Wallroth. Läs mina andra blogginlägg och min FB-sida.

5. ”Dansen” ser ofta likadan ut varje gång och går runt, runt. Kartlägg den tillsammans. Vem känner vad? Vem gör vad i det läget? Bryt när ni ser att ni är på väg in i något igen.

6. Vilken är din roll: den pushiga eller den som backar? Inse att båda är lika rädda att förlora den andre, även om det inte verkar så.

7. Män: Träna på att vara känslomässigt närvarande. Ge inga goda råd.
Kvinnor: Träna på att inte vara aggressiva. Dämpa starka känslouttryck.

8. Rör vid varandra ofta. Men obs, det tar 20 sekunder för må bra-hormonet oxytocin att kicka in.

9. Göm er inte bakom mobiler, träning, jobb med mera! Våga vara nyfiken på den andre  istället.

10. Ge er inte. Skratta åt eländet, där har ni i alla fall något gemensamt.

Dela:


Kommentera

Samarbetspartner: fristads arbetsskor webbyrå stockholm